Followers

Tuesday, January 3, 2012

New Year Resolution

Salam semua.

 

Hari ini saya pergi kerja tak drive sebab ada ‘driver’ tolong hantarkan. Ehem, sahaja nak rasa ala-ala orang kaya. Ok, saya tipu. Hari ini kereta tersayang kena tinggalkan sebab suami nak bawa pergi repair. Tetapi, suami tak hantarkan. Dia wakilkan adiknya aka adik ipar untuk menjalankan tugas sebagai driver tak rasmi saya hari ini. Balik nantipun adik ipar juga yang akan menjemput. Adik ipar masih belajar master di UTM dan sedang bercuti sampai esok. Risau juga kalau nanti nak datang jemput dia tersesat tapi redha sahajalah. Sarapanpun agak awal hari ini sebab tak tahu nak buat apa di office.

 

Semalam sepatutnya saya tulis pasal ‘New Year Resoluation’ tetapi dek kerana terlupa maka tak tertulislah. Secara umumnya, azam tahun ini tentulah menjadi lebih baik daripada tahun lepas. Baik dari segi cara bernomunikasi, cara melihat, cara mendengar, cara berfikir dan cara bergaul dengan orang. Yang penting segala yang dilakukan adalah mematuhi syariat Islam dan juga menyenangkan hati suami selain daripada keluarga kedua belah pihak. Menjadi ibu yang terbaik kepada anak yang kukandung. Setakat ini Alhamdulillah baby saya sihat. Setiap kali mahu tidur kena ingatkan dia supaya ‘berehat’dan bagi ibu tidur lena dan setiap kali subuh mesti terjaga dek kerana ‘tendangan’ yang baby buat. Lepas ini memang saya tak boleh tidur banyak. Sebab dah mula terasa pergerakan baby dalam perut. Itu resolution untuk sisi peribadi.

 

Untuk sisi kerjaya pula setelah lebih 3 tahun berada di tempat yang sama saya mula rasa seperti career development saya tidak ke hadapan tetapi makin ke belakang akhir-akhir ini. Mungkin kerana kerja yang saya lakukan sekarang ini sebenarnya bukan kerja executive biasa dan sepatutnya digalas oleh boss2, saya tidak boleh buat keputusan sesuka hati kerana kekurangan pengalaman. Setiap kali perlu buat decision saya kena berjumpa boss untuk terangkan pros and cons decision yang saya akan ambil. Dan diorang akan explain pula pandangan diorang sebelum come out with final decision. Bila ada ‘masalah’ baru seronok. Bila tak ada masalah, kerja jadi terlalu mudah dan tak perlu melalui decision making process. Itu yang buat career saya tak berapa nak develop. Bila jadi macam ini mula terfikir untuk menukar working environment iaitu menukar kerjaya.

 

Harapan untuk masuk bidang mengajar bukan terkubur tapi perlu dilupakan buat seketika. Pilihan yang ada ialah sambung master sama ada secara sepenuh masa atau part time. Kalau pilihan pertama secara part time akan mencabar dari segi time management lagi-lagi apabila sudah ada anak nanti. Kalau ambil secara sepenuh masa, kena korbankan kerja dan gaji sekarang. Apply biasiswa untuk sara hidup dan juga perbelanjaan buat master. Cabarannya pula dari segi kewangan. Even mendapat biasiswa, amountnya tidaklah setinggi gaji sekarang. Disaat status kewangan kami suami isteri yang masih belum stabil, amat berisiko sambung master ketika ini. Jadi terpaksalah menunggu anak dah besar sedikit (pilihan pertama) atau kewangan stabil (pilihan kedua)  tetapi entah bila pula kan. Pilihan yang ada ialah menukar kerjaya dalam bidang yang sama iaitu bekerja sama ada di sektor swasta ataupun kalau ada rezeki, sektor kerajaan.

 

p/s : sudah 2 hari bekerja tetapi terlupa bawa 2012 Planner. Haih~

No comments:

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics