Followers

Monday, June 4, 2012

Cabaran ibu baru di waktu malam

Salam korang.

Isnin datang lagi dan hari ini hari ke 26 saya berpantang. Umur anak terunaku, Emir Ikhwan sudahpun menginjak 26 hari. Lagi 4 hari genaplah sebulan. Alhamdulillah, rasa semakin seronok menjadi seorang ibu walaupun masih dalam usaha untuk memahami si kecil dan juga membiasakan diri dengan dunia si kecil. Tidur malam tidak lagi seperti dahulu tapi hati dan mata menjadi sejuk setiap kali menatap wajah Emir Ikhwan. Menyamankan dan mendamaikan hati.

Hanya yang pernah menjadi ibu dan bapa merasai apa yang saya rasa sekarang ini. Saya sekarang ini cuba untuk membetulkan masa tidur Emir. Sebelum ini, dia tidak ada masalah untuk tidur malam. Memang bangun semata-mata untuk menyusu sahaja. Tapi, lepas 2 minggu dia mula kurang tidur malam. Pernah sekali dia langsung tidak mahu lelap sehingga pukul 1.30 pagi. Dan pernah juga dia tidur seawal pukul 9.30 malam. Bangun pukul 2.00 pagi dan terus tidak mahu tidur sehingga pukul 7 pagi. Hebat tak hebat penangan bila ada baby sendiri kan?

Cara nak adjust waktu tidur ialah menggalakkan dia tidak tidur petang iaitu selepas pukul 3.30 petang dia akan bangun dan hanya akan betul-betul tidur bila malam. Saya hanya control waktu itu sahaja. Malam pertama, dia tidur sahaja dan hanya bangun untuk menyusu sampai ke pagi. Tapi malam kedua dia tidur sampai pukul 5 pagi sahaja. Lepas pukul 5 pagi, dia sudah tak mahu tidur. Sampai pukul 7.30 pagi baru dia lena. Haih~.

Semoga mama terus gagah dan tabah menghadapi semua ini dan menjadi mama yang terbaik untuk Emir Ikhwan. Ok lah, itu sahaja nak cerita. Terima kasih kepada sahabat yang buat entry ini. Entry dia buat saya rasa lebih memahami baby saya. Ok bai!

No comments:

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics