Followers

Friday, June 15, 2012

Suatu ketika dahulu : Dugaan sebelum kahwin

Betul ke dia terima aku seadanya?
Betul ke aku ini untuk dia?
Betul ke dia untuk aku?
Betu ke?

Kenapa sekarang baru nak memikir?
Kenapa aku tak yakin pula ni?
Kenapa kecewa dengan diri?
Kenapa dengan aku?

Kenapa banyak sangat pertanyaan aku ini?
Kenapa aku menangis pula?
Kecewa dengan diri?
Pilu sendiri.

Perasaaanku sendiri yang gundah gulana.
Bagai telah kena tikam belati tajam.
Ye, aku yang tikam diri sendiri.
Dia tak tikampun.

Ya Allah, bantulah hambaMu ini.
Tunjukkan kucahayaMu.
Aku kelabu.

Puisi ini dah lama saya tulis sebenarnya.
01hb  May 2011. Masa ini kalau ikut perhitungan lagi sebulan sebelum saya sah suami diijabkabul.
Dan saya hanya tulis tanpa publish kan. Sekadar meluahkan perasaan yang keliru menjelang hari besar.


Saya pasti, bukan hanya saya yang pernah mengalami perasaan sebegini. Hampir semua pasangan akan menghadapinya. Ini salah satu dugaan yang terpaksa ditempuh. Sebabnya masa inilah syaitan amatlah galak berusaha untuk menggagalkan usaha anak-anak adam dan umat Rasulullah SAW daripada mengikuti tuntutan Rasulullah SAW yang menggalakkan umatnya mendirikan masjid.


Alhamdulillah, akhirnya berjaya juga kami berdua mengatasi dugaan dan hasutan syaitan. Masjid telahpun kami bina setahun yang lepas. Masih kukuh sehingga sekarang dan berharap semakin kukuh dari hari ke hari sehingga ke syurga Allah SWT. Ameen~


Sampai sekarang masih lagi belajar dan terus belajar untuk menjadi isteri dan juga ibu yang terbaik buat suami dan anak dan dalam masa yang sama menjadi hanbaNya yang bertakwa.

No comments:

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics