Followers

Thursday, June 7, 2012

Rehatkan Hati | iluvislam.com discover the beauty of islam

Salam korang..

Artikel ini sangat menarik dan berguna untuk kita dalam menghadapi ujian daripada Yang Maha Esa.
Rehatkan hati kita dengan berzikir kepadaNya dengan sesungguhnya. Bukan hanya di bibir tetapi mesti difahami dan dihayati zikir tersebut. Barulah kita peroleh ketenangan.

Paling menarik hati saya ialah ayat di bawah ini yang saya petik daripada artikel 
 Rehatkan Hati | iluvislam.com discover the beauty of islam

 "Rasa kehambaan ialah rasa miskin, jahil, lemah, bersalah, hina dan lain-lain sifat kekurangan seorang manusia apabila berdepan dengan ujian daripada Tuhannya. Apabila diuji dengan kerenah pasangan, kekurangan harta, anak-anak sakit dan sebagainya, seorang suami atau isteri yang memiliki rasa kehambaan akan sedar bahawa semua itu hakikatnya datang daripada Allah.
Firman Allah: 
"Tidak sekali-kali akan menimpa Kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dialah Pelindung kami, dan (dengan kepercayaan itu) maka kepada Allah jualah hendaknya orang yang beriman bertawakal.'' - (Surah At-Taubah 9: 51)."
Bila menyedari hakikat itu, seseorang akan pasrah dan merasakan bahawa dia wajar diuji. Hatinya berbisik, "Bukankah aku seorang hamba? Aku sewajarnya akur dengan apa yang berlaku dan tidak mempersoalkan mengapa aku diuji begini." Hatinya tidak akan berkata, "kenapa aku, bukan orang lain?" Menerima hakikat bahawa kita layak diuji akan menyebabkan hati menjadi tenang. Sebaliknya jika kita 'memberontak', hati akan bertambah kacau. Let go, let God – maksudnya lepaskan dan pasrahlah kepada Allah."
Sama-samalah kita baca artikel ini dan bermuhasabah diri. Semoga kita memperolehi hidayah dan petunjuknya di kala kita di timpa dugaan dan ujian. Ameen~

No comments:

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics