Followers

Monday, October 20, 2014

Tips : Didik anak sejak kecil menjadi tahfiz!

Salam..

Yeah, hari ni kira macam hari pertamalah saya sebagai supermom. Suami dah jauh di mata dekat di hati buat sementara waktu. Nak kata sekejap tu taklah sekejap sangat. 2 bulan jugalah dia di negara matahari terbit demi menyelesaikan tugas sebagai pekerja berdedikasi. Lebih kurang 3 minggu sahaja lagi saya dalam mood bercuti panjang. Lepas ini pasti saya kena bekerja keras sebab 2 bulan bercuti. Mesti ada banyak kerja yang kena catch up. Alahai..ngeri pula bila mengingatkan situasi begitu. Tapi hidup mesti diteruskan. Dapat berehat 2 bulanpun dah cukup bersyukurkan.

Saya nak share ni cara nak jadikan anak-anak kita tahfiz. Rupanya lebih mudah memdidik daripada dalam perut lagi. Apabila kita mendapat tahu yang kita mengandung, rajin-rajinlah membaca Al Quran. Baca dengan kuat dan jelas seolah-olah anak di dalam perut kita tu sedang mendengar. Lepas itu, setelah lahir, kita sentiasalah letak baby dekat dengan kita bila kita baca Al Quran. Bila naik kereta, pasangkan Al Quran. Tak perlu pasang radio lain. Baby lebih cepat tidur dan rasa tenang sahaja. Mengikut pengalaman orang yang share tips ini, bila anak dia dah pandai cakap, anak dia minta dipasangkan Al Quran ( bila dia cuba nak buka radio IKIM.fm). Dan bila dah besar sikit, dia dah pandai nak sambungkan surah-surah pendek yang kita baca dengan betul. Subhanallah, begitu hebat kekuasaan Allah. Anak sekecil itu sudah mampu menghafaz Al Quran.

Walaupun Emir dah berumur 2 tahun dan Aina dah sebulan, tiada istilah terlewat kan. Boleh sahaja kalau dimulakan sahaja sekarang kan? Jom kawan-kawan mulakan juga untuk anak-anak kita. Siapa yang tak nak anak menjadi Tahfiz kan? Semua nak. Kalau tak hafal semua surahpun sekurang-kurangnya dapat menghafal surah-surah lazimpun cukup dah. Betul tak?

Ok, itu sahaja nak share buat masa ini. Bai!

No comments:

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics