Followers

Saturday, September 27, 2014

2nd child : Sambungan

Salam korang.

Hari tu saya ada update pasal kelahiran anak ke 2 kan. Tapi yang tu boleh dikatakan sebagai Entry Intro.
Yang ni kira part 1 la ye. Kisahnya bermula selepas balik dari join program CSR company pada hari sabtu (6hb Sept). Malam itu saya rasa tak selesa untuk tidur. Selalu terbangun. Bila terbangun tu rasa perut sakit. Tapi sekejap sahaja dan lepas itu saya tidur semula. Siang memang tak ada masalah. Esokannyapun macam itu juga. Bila tiba hari Isnin,sayapun MC. Pergi klinik untuk mendapatkan konsultasi doktor sebab memang setiap malam perut sakit. Tapi doktor kata mungkin esok bersalin. Jadi, sayapun balik. Siap pergi ukur tanah lagi di shopping mall depan rumah supaya mudah bersalin.

Esokannya masih belum ada tanda-tanda besar nak bersalin. Tapi disebabkan rasa dah tak larat nak bawa perut untuk drive pergi kerja, saya minta cuti maternity leave awal. Dengan harapan janganlah dia keluar lambat pula kan. Memang tiap kali solat berdoa supaya dipermudahkan urusan bersalin. Hari rabu malam mak mertua dah pulang dari London. Khamis itu, kakak ipar dan anaknya Icha datang rumah nak jumpa mak mertua. Maklumlah sebulan tak jumpa. Mak mertua cakap, nampak kat muka masih lagi segar dan tapi nampak perut dah sarat. Muka belum ada tanda nak bersalinlah. Pasrah sahajalah. Esokannya google di internet pasal air selusuh. Ohh..seminggu sebelum due boleh dah buat air selusuh dan dibuat minum. Memang jumaat tu (12hb Sept) genap seminggu sebelum due date. Jadi sayapun minumlah air selusuh tu.

Menjelang 13hb Sept (awal pagi sabtu) saya dah mula tak dapat tidur lepas pukul 1 pagi. Memang contraction dah makin kerap. Tapi, sempat jugalah lelap sekejap-sekejap. Tapi, bila dah lepas subuh langsung tak boleh nak lelap. Contraction makin kerap. Rasanya setiap 5-6 minit contraction datang.
Pukul 9 pagi sempat lagi bersarapan nasi lemak lauk kerang. Suapkan Emir sikit. Tapi, memang tak larat nak habiskan. Hanya mampu menelan beberapa suap. Ingat nak ke klinik dulu tapi bila call Dr. Khaizan tak sihat pula. Jadi, saya dan suami terus ke Hospital Selayang. Pukul 10 pagi, doktor check bukaan. Bukaan dah penuh rupanya masa tu. Terus dorang tolak ke Labour Room.

Sampai di Labour Room, kena tukar baju dulu, tunggu suami yang sedang bayar registration di kaunter bawah. Lepas itu tunggu doktor (mulanya saya ingatkan Dr. Roslan yang akan datang. Rupanya Doktor Norehan. Alhamdulillah dapat deliver dengan doktor perempuan. Walaupun doktor tu garang,tak kisahlah kan. Alhamdulillah, processnya sekejap sahaja. Lepas meneran kali ke 2, babypun keluar. Kelahiran kedua dorang tak gunting. So, koyakannya sedikit sahaja. Dulu masa Emir memang kena jahit 5. Anak ke 2 ni kena 2 jahitan sahaja. Semoga cepatlah luka ini baik.

Doktor tunjuk baby dan tanya apa jantina anak?. Perempuan. Alhamdulillah, kami dah ada sepasang anak. Tak sia-sia terlalu yakin beli barang baby semuanya pinkish. Botol susu, kelambu, baju, towel, kain bedung dan lain-lain keperluan kebanyakannya pink. Masa mengandung dulu scan 2D sahaja sebanyak 3 kali. Masa usia baby 4 bulan dan juga 5/6 bulan sahaja nampak. Bila buat scan kali ketiga baby dah kepit. Tak nampak sudah. Tapi, selama mengandung memang kebanyakkannya meneka anak perempuan.

Lepas itu baby diletakkan di dada saya. Saya cuba nak breastfeed tapi baby macam tak nak. Tak lapar kot. Suamipun azan dan iqamatkan dia. Lepas itu baby pun di ambil untuk dicuci. Suami pula turun semula ke kaunter untuk bayar deposit. Tak lama selepas itu, tiba-tiba kecoh. Sebab macam ada darah tersumbat dalam rahim saya. Cara doktor tu bersihkan memang kasar. Sabar sahajalah menahan kesakitan. Tapi, kalau lembutpun caranya tak boleh juga. Takut ada darah yang tertinggal dalam rahim kan. Bahaya kot. Bila dah lepas kena cuci tu barulah lega sikit. Kalau tidak, asyik rasa macam contraction nak bersalin lagi sahaja.

Lepas semuanya selesai, sayapun diminta menukar pakaian. Menggunakan kerusi roda, saya di tolak ke wad. Wad kali ini di tingkat 11. Bilik single tapi yang tak bestnya tak ada button untuk panggil nurse. Aalahai..tak best sungguh. Kalau nak panggil, kena keluar juga. Dah lah suami dah tak boleh temankan sebab suami kenalah balik temankan anak sulung kami di rumah. So, tidur malam bertemankan baby sahajalah. Nasib baik 1 malam sahaja. Baby memang tak ada masalah untuk kencing dan berak. Jadi, berharaplah pagi-pagi dah boleh discharge. Tapi, doktor kanak-kanak hanya datang check baby pukul 5.30 petang - 6 petang. Sudahnya,maghrib baru boleh discharge. Singgah dahulu di rumah mak mertua untuk ambil barang. Suami makan malam dahulu dengan keluarga mertua. Nasib baik saya dah makan di hospital tadi.

Lepas itu, kami bertolak ke Puchong. Berpantanglah saya di Puchong. Plan asalnya, Emir tinggal dengan babah dahulu sementara mama nak pulih. Tapi, tak jadi pula sebab babahnya sibuk. Takut tak sempat nak jemput Emir di taska. Maka, jadi supermom lah saya. Nasib baiklah ramai yang ada di rumah parent ni. Bolehlah menolong. Makanpun tak ada masalah. Ada kakak yang dah berpantang awal 3 minggu. Dia dah cergas sedikitlah berbanding saya. Alhamdulillah, segala urusan dipermudahkanNya.

Oklah, sekian dahulu entry saya. Nanti saya up pasal anak kedua saya pula. Nanti tu tak tahu bilalah. Kalau boleh tak nak show off sangat dia masa berpantang ini. Tunggu habis pantanglah baru tunjuk, boleh? Ok,bai!

No comments:

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics