Followers

Friday, February 21, 2014

Trip to Kota Kinabalu & Kundasang : Rumah Terbalik | Tanjung Aru

Salam korang..

Dengan ini bermulalah sambungan kepada cerita kami di Kota Kinabalu. Kali ini perjalanan pada hari ke 2 di sana. Panjang sikit langkah kami sebab full day kan. Hari pertama sampai dah malam. So, langkah tak berapa nak panjang lagi. Hari ke 2 kami bersarapan di condo sahaja. Lepas sarapan, mertua dan kakak ipar mengajak pergi pasar basah KK. Tapi, saya malas dan tak berapa nak sihat pula pagi itu. Jadi, suami bersama keluarga kakak ipar sahajalah yang menemani mertua ke pasar basah. Tinggallah saya dan Emir Ikhwan di bilik. Manakala adik-adik ipar layan lena sahaja sepanjang masa sampailah diorang balik daripada pasar.

Petang itu selepas makan tengahari dan solat jamak zohor asar di condo, kamipun bergerak ke Tamparuli. Yeah, destinasi kami ialah Tamparuli pada hari jumaat yang mulia ini. Mula-mula kami ke Rumah Terbalik yang menjadi topik perbualan ramai yang bercuti di Sabah. Excited nak tahu macam mana rupa rumah bila terbalik. Entrance Fee untuk dewasa RM10. Untuk kanak-kanak atas 3 tahun tak sure pula sebab kami tak ada wakil kanak-kanak yang berumur atas 3 tahun. Rasa-rasanya dalam RM5 kot. Untuk kanak-kanak di bawah umur 3 tahun, free sahaja.

Tourist Guide tu kata kena tunggu dahulu sebab ada Tourist masih berada dalam rumah terbalik itu. Sementara menunggu itu, kamipun bergambar di luar rumah terbalik. Dari luar, boleh jumpa, bentuk rumah yang terbalik dari luar. Parking kereta bersama kereta yang terbalik, Ada basikal yang terbalik, toilet dan juga taman bunga yang terbalik. Bahagian luar rumah sahaja boleh diambil gambar. Bahagian dalam rumah nanti tak boleh ye. Kalau nak kena denda, silalah bergambar dalam rumah tu.

Tak lama lepas itu, kamipun dibenarkan masuk ke rumah terbalik. Sebelum ini kami diminta menghantar 1 wakil untuk memukul gong sebanyak 3 kali. Tapi tak ingat pula kenapa? Lepas itu, sebelum masuk ke rumah, kami juga dikehendaki menghantar wakil untuk mengetuk pintu. Rupanya nak bagi signal pada orang di dalam supaya membuka pintu. Haha.

Style rumahnya simple sahaja. Ruang tamu bersambung dengan dapur. Ada 2 bilik iaitu bilik ibu&bapa dan bilik anak dan juga 1 bilik air. Memang semua barang-barang dah hiasan dalam rumah ini terbalik termasuklah katil, dapur , mesin jahit, peti ais, mangkuk tandas dan frame gambar yang berada di atas. Manakala kipas an lampu berada di bahagian bawah. Ada satu beranda juga. Di tepi belah kiri dan kanan pintu di beranda itu terdapat belangkas. Katanya bertujuan menjaga rumah.

Tourist Guide tu menceritakan pasal sejarah rumah terbalik tersebut. Tak tahu betul ke tidak sebenarnya tapi dia cakap rumah ini terbalik disebabkan anak lelaki penghuni rumah itu yang berusia 9 tahun ketika itu amatlah nakal. Itu sahaja reasonnya. Telan sahajalah ye. Dia cakap kisah itu kisah benar. Tapi rumah terbalik yang kitorang masuk ini hanya replika yang dibina semula untuk mengingati peristiwa tersebut.

Keluar daripada rumah itu, kita boleh menikmati minuman dan makanan ringan dan juga membeli cenderamata kenang-kenangan di rumah terbalik. Suami saya membeli sehelai tshirt untuk dirinya dan juga anak dan juga Fridge Magnet. Sekarang FM tu dah selamat dilekat di peti ais di rumah baru kami. Haha..excited lebih pula. Dan suami belanja semua ahli keluarga makan Aiskrim Magnum. Wahh..gitu..

Destinasi ke 2 kami ialah di Jambatan Tamparuli. Teringin juga nak tengok rupa jambatan yang popular disebabkan sebuah lagu. Tapi, mengecewakan sebab Jambatan Tamparuli ini tidak dijaga. Tapi, kami sempatlah bergambar. Ye lah, entah bila lagi berkesempatan untuk ke sini lagi kan.

Destinasi ke 3 kami ialah Tanjung Aru. Masa kami gerak tu dah pukul 5 petang. Orang-orang yang bekerja sudah mula balik. Jalanpun agak sesak sedikit. Kalau boleh elakkan masuk atau keluar KK lepas pukul 5 petang. Kalau dah malam sikit ok kot tak sesak sangat. Kami sampai di Tanjung Aru dalam pukul 6 petang. Apa yang bestnya Tanjung Aru? Pantai di Tanjung Aru ini tak sesuai untuk aktiviti mandi-mandi. Mungkin sebab pantainya tak landai kot. Tapi, seronok bila matahari dah start tenggelam. Sunset sangat cantik di sini. Kami memang tunggu sampai sunset baru balik.

Malam itu kami ada aktiviti juga. Makan-makan di Restoran Kg. Nelayan. Nanti saya sambung kisahnya dalam part seterusnya. Ok bai!