Followers

Friday, November 7, 2014

First Day at Selayang

Salam semua..

Alhamdulillah perjalanan kami tiga beranak ( maknya dan juga 2 orang anak) semalam berjalan dengan lancar. Punyalah bersiap dari pagi. Akhirnya pukul 3.45 petang baru bertolak. Biasalah itu melayan 2 orang anak yang kecil belaka. Seorang masih lagi baby. Minggu depan baru masuk 2 bulan. Seorang lagi pula 2 tahun lebih usianya tapi masih tak nak ikut arahan/dengar kata. Lasaknyapun bukan main lagi. Tengah masukkan barang dalam kereta, dia sempat lagi bermain tanah. Nasib baik pakai baju warna hitam. Kalau tidak, memang kena tukar baju lagilah.

Sampai di area Selayangpun dah hampir pukul 5. Singgah ke taska sebab dah cuba hubungi tak dapat-dapat. Rupanya nombor telefon taska ada masalah dan buat masa ini teacher pakai number baru temporary. Untuk elakkan masalah sama berulang, sayapun standby minta number phone salah seorang penjaga di sana bernama Ain. Kira dia penjaga paling seniorlah di situ. Bawa Emir dan Aina mengenal taska. Nanti taska ini akan jadi rumah kedua mereka juga. Bila sampai bab bayar yuran, syukur sebab tak perlu bayar banyak untuk tahun ini sebab dah bulan 11 pun kan. So, hanay bayar yuran bulanan dan hanya RM100 yuran pendaftaran Aina. Yang lebih tu teacher cakap sedekah sahaja. Semoga Allah permurahkan lagi rezeki teacher dan juga anak-anak.

Habis urusan di taska, saya terus pulang ke rumah. Sampaipun dah pukul 5.30 petang. Tokma dah ada di dapur masa itu. Aina diletakkan di ruang tamu sahaja. Yang tak seronoknya, Aina tak nak kena tinggal seorang. Saya pergi menyimpan bekalan susu perahan dalam peti aispun dia dah merengek. Lepas itu, saya dah beri susupun dia masih lagi merengek bila saya nak pergi angkut keluar barang-barang dari kereta. Tapi terpaksa biarkan dia menangis sekejap dan tetap masukkan barang ke dalam rumah. Lepas itu Tokma tolong pegang Aina sekejap sementara mamanya ini pergi solat Asar. Dah lewatpun solatnya. Lepas itu, saya layan Aina. Abang Emir dah mengukur satu rumah. Habis dapur tokma dia jelajah. Sudip-sudip semua dia ambil bawa ke bahagian ruang tamu. Sabar sahajalah nak oiii..

Menjelang Maghrib, Ainapun tertidur. Saya mengambil kesempatan yang ada untuk hantar barang-barang naik ke bilik dan solat Maghrib. Ingat nak tukar baju dan pampers abang Emir baru turun jenguk Aina tapi tak sempat sebab Aina dah mula terbangun dan menangis. Tokma kata mungkin sebab Aina belum biasa dengan tempat baru. Sebab itu asyik nak berteman sahaja. Aina macam mengantuk tapi tak dapat tidur lena. Jadi, sayapun bawalah dia naik ke bilik. Bagi susu sampailah dia terlelap semula. Abang Emir pula tak mahu naik. Main sahaja di bawah dengan Ayah Uda yang baru balik kerja.

Mak, Ayah Uda dan Emir makan malam dahulu sementara saya menjaga Aina di bilik. Lepas mereka habis makan baru saya pula makan. Mereka melayan Aina di ruang tamu. Lepas habis makan dan lepak sekejap di ruang tamu, Emir tunjuk skill pandai buka baju sendiri. Alhamdulillah. Memang berjaya. Lepas itu dia cuba pula buka seluar tapi saya tahan sebab dia nak buka sekaligus dengan pampers. Aiyark!

Babah whatsapp bagitahu dah ready untuk berskype. Kami semuapun naik ke bilik dan berskype melepas rindu dengan babah. Alhamdulillah, dapat juga tengok muka suami secara live setelah hampir 3 minggu dia di bumi matahari terbit. Sambil bervideo sambil layan si abang Emir yang tak boleh duduk diam dalam bilik. Langsung tak pedulikan babah di TV. Dia tak perasan lagi itu babah dia agaknya. Aina yang pada mulanya tidurpun terjaga sebab abang Emir aktif sangat. Lagi 5 minggu baru babah boleh balik. Sabar sahajalah ye. Sementara itu, kena jadi supermom dululah. Gambatte!

Alhamdulillah, kedua-dua anak tidur pukul 11 camtu dan lena sampai ke pagi. Si adik sahaja ada bangun sekejap untuk menyusu. Si abang memang sampai kena kejut baru bangun. Bermulalah hidup mereka dengan ibu berkerjaya. Kena pergi taska hari-hari. Sedihnya rasa bila tinggal anak ke taska. Rasa tak sanggup nak berpisah. Huhu. Nasiblah hari ini hari jumaat. So, esokkannya dan lusa tak perlu hantar anak ke taska. Phewww..


No comments:

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics