Followers

Thursday, April 3, 2014

Masih lagi alahan..

Salam semua..

Hari ni dah khamis. Kadang-kadang rasa macam dah tak ada alahan. Tapi, kadang-kadang tu rasa macam belum cukup normal lagi. Bukan semua makanan yang boleh bau dan bukan semua makanan yang boleh masuk perut. Ada yang bila masuk mulut lepas tapi perut tak suka. Mulalah rasa tak selesa tapi tak nak buang atau membazir makanan yang dah di telan, maka tahan sahajalah rasa tak selesa itu sampailah ia hilang sendiri. Mungkin masa tu makanan tu dah habis dihadam.

Macam semalam ada ketikanya tekak rasa tak selesa sangat menjelang petang. Macam pagi ini, awal-awal pagi dah rasa tak sedap tekak. Tapi yang pasti, makanan yang terlebih minyaklah yang menjadi punca utama ketakselesaan. Bila dah buang baru lega. Bila masuk dalam perut, minyak tu akan terapung kan? Itulah punca sebenar rasa tak selesa di tekak. Bagus juga. Menjaga kesihatan sungguh. Kolestrol memang dapat dikurangkan dengan jayanya. Tak perlulah nak makan oat kan untuk serap keluar kolestrol dalam badan.

Hari tu makan Nestum perisa Madu pun sama. Tak sedap di tekak. Baru nak berjimat dan bersarapan secara sihat tiba-tiba tekak tak boleh terima pula. Beli 1 pek tapi boleh telan 1 sachet sahaja. Balance tu sama ada bgi orang ataupun tunggulah sampai habis pantang kot baru boleh menelannya balik.

Sekarang ni jadual makan setiap hari kalau kerja;

Pagi : makan kuih. Depends pada apa yang ada lah kan. Sama ada Karipap/Pulut panggang/Seri Muka/ CekMekMolek/Keria/Donut. Kalau saiz kecil kadang-kadang sampai 5 biji sekali hadap. Kalau besar 2 -3 biji sahajalah.

Minum pagi : Air teh tarik free setengah gelas. Tapi bukan hari-harilah. =). Menelan kerepek/keropok yang ada kat meja pantry.

Makan tengahari : Buah sama ada pisang/oren/pear/jambu batu/Tembikai. Sama ada Nasi Goreng Kampung @ Maggi Goreng. Itu sahaja menu yang tekak boleh terima kat kantin.

Minum petang : kerepek-kerepek dan minum kadang-kadang air oren sunquick. tapi jarang minumpun. Minum air putih sahaja daa..

Makan malam : Nasi dan lauk-lauk yang mak masak. Kecuali yang berminyak dan juga daging.Yang salai-salaipun tak sedap di tekak.

Kalau cuti tu memang suka makan makanan yang mak mertua masak sahaja. Kalau keluarpun memang order nasi goreng la. Kalau lauk-lauk tu takut tak boleh telan. Huhu..

Ok lah tu sahaja nak share. Babai..


No comments:

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics