Followers

Tuesday, July 16, 2013

Diari Ramadhan Ibu Menyusu : Tips Banyakkan susu


Salam korang.

Buat-buat ibu menyusu di luar sana. Jangan mudah mengalah ok. Saya dah beberapa kali mengalami masalah susu drop sepanjang 14 bulan lebih menyusukan anak saya ini. Kena positif dan teruskan penyusuan dalam masa yang sama cari jalan macam mana nak atasi.

Sebab utama susu drop ialah negative mind set dan juga kurang minum air suam/masak. Sebab lain mungkin dari segi pemakanan kita sendiri. Buatlah kajian. Elakkan makanan yang menjadi punca susu drop serta banyakkan makan makanan yang menambah susu. Hanya kita sendiri yang tahu keperluan badan kita. Beribu tips boleh dicari secara online tetapi bukan semuanya sesuai untuk kita. Ada yang bila makan kurma sahaja, terus susunya jadi banyak tapi ada juga yang tidak jadi begitu. Tapi tak salah untuk mencuba apa yang di suggest kan. Bereksperimen.

Dulu pernah sekali susu saya drop sebab saya minum Jus Delima. Memang susu drop separuh. Pada mulanya saya tak perasan sehinggalah bila penghasilan susu semakin kurang walaupun saya dah set minda positif, dah minum air bergelen-gelen sampai badan saya jadi gemuk. Susu tetap banyak tu juga. Bila saya berhenti minum Jus Delima tu barulah penghasilan susu kembali normal. Itu cara saya bereksperimen.


Ok, itu sahaja tips saya. Bai! 

No comments:

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics