Followers

Wednesday, October 31, 2012

Car Pool bermula~

Salam pagi semua~

Alhamdulillah, dikurniakan kesihatan dan rezeki pagi ini untuk bernafas dan beribadah kepadaNya. Dan pagi ini say beriya-iya mengajak suami 'car pool' pergi kerja. Drive satu kereta sahaja setiap hari untuk eprgi kerja. Memang boleh menjimatkan belanja. Kebetulan pula bulan ini 'sakiti sedikit sebab bulan lepas saya ada ambil unpaid leave di company lama. Kerjapun hanya setengah bulan. Gaji yang dapatpun seciput sahaja. Hanya cukup untuk bayar duit kereta dan juga yuran nursery Emir. Yang lain-lain itu terpaksalah korek tabung. Nasib baik memang ada prepare 'tabung' (duit safety).

Tempat kerja baru belum masuk gaji lagi sebab masukpun separuh bulan sahaja. Bulan depanlah ada pendapatan lebih sikit buat cover yang 'kurang' bulan ini dan juga isi balik 'tabung'. Sekarang ini kalau ikutkan memang betul-betul berjimat sebab pergi kerja tak perlu bayar tol. Dulu kalau pergi kerja di PJ, budget untuk bayar tol sehari RM3.20. Kalau sebulan ada 22 hari bekerja, maka sebulan adalah dalam RM70.40. Itu baru sebulan, kalau setahun dah RM844.80. Fuhh, banyak rupanya portion kena bayar setahun. So, sekarang tak perlu sediakan budget untuk bayar tol. Penggunaan petrolpun lebih menjimatkan sebab bila car pool, saya dan suami hanya drive satu kereta sahaja.

Planning nak car pool sahaja setiap hari kecuali kalau suami kena pergi vendor. Kebetulan pula di company baru ini tak ada bagi parking lot. Macam free parking sahajalah. Siapa cepat. dia dapat parking depan. Kalau lambat kena parking jauhlah kan. Tak perlu pakai sticker kereta macam company lama dulu. Bila fikir balik elok juga saya pilih untuk kerja 8.30 sampai 5.30. Saya boleh hantar suami pergi kerja dahulu (sebab office dia masuk office pukul 8.00 pagi) sementara balik pula saya boleh jemput dia sebab saya balik awal (suami habis waktu kerja pukul 5.45 petang). Memang ada hikmahnya.

Ok lah, setakat itu sahajalah cerita saya pagi ini. Lain kali kalau ada gambar saya tepek sekali. Rindu nak berblogging macam dulu-dulu.

No comments:

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics