Followers

Tuesday, April 5, 2005

First time aku kerja....

Aku tak tau nak tulis apa hari ni.
Tapi sebab aku bosan
maka aku kena la buat-buat tahu nak tulis apa.
Hmm..

Jap...
Aku teringat kenangan aku time kerja dulu.
Memang banyak dugaan dan cabaran yang aku hadapi.
Oleh kerana suasana kerja yang agak sosial.
Aku jadi lebih friendly dan aku dah pandai berkomunikasi dengan sesiapa sahaja.
Kalo dulu segan nak cakap la.Pendiam nak mati.
Dah kerjapun cashier dan pembantu jualan.
Kena lar pandai mengayat pelanggan.

Aku tak suka sangat make up.
Walaupun tokey suruh aku make up.
Aku buat bodoh jer.
Memang aku dah make up tapi tak nampak langsung.
Memang sempoi abis la.Dah naik bosan dah tokey aku suruh.
Lama2 diapun fade up.

Tapi dia tak kisah sangat.Asalkan aku buat kerja.
Masa aku memula masuk kerja.
Ada 4 orang senior aku.Sebab aku paling junior.
Tak termasuk tokey ngan assistant dia.
Tapi ada satu minah ni dia gunakan aku.
Ade ke die suruh aku buat kerja dia.
Smua orang bengang ngan dia.
Memang dia ni selalu jer wat hal kat situ.
Bila tau tembelang dia terus aku dah tak baik ngan dia.
Sebenarnya sampai aku berenti kerjapun aku masih tak suka kat dia.
Aku rasa dia tergolong dalam golongan yang perasan cun lar.
nak kate cun tu bleh lar tahan tapi Tak ler cun sangat.
Biasa-biasa jer.

Pekerja lain semua ngam ngan aku.
Sebulan kendian 2 orang pekerja berenti sebab nak balik Sabah.
Nampaknya aku akan dapat junior plak.
Memang ramai ar yang minta.Lastly dapat la kat satu minah ni yang agak stylo.
Memula aku tak suka dia sebab dia rapat ngan senior yang aku benci tu.
At last,diapun jadi cam aku gak.
Tak suka kat kakak tu.Bila dah kenal baru tau.
Kepala dia memang gila2 macam aku.
Hatipun manyak baik.Dia lar kawan aku kat tempat kerja.
Memandangkan usia dia yang sebaya ngan aku.Tua dia sebulan.

Rupanya dia ni smoke.Member-member diapun kaki clubbing.
Dia selalu ar jaga aku.Back up aku..
Aku tak terpengaruh langsung ngan benda-benda tak berpekdah tu.
Walaupun pengaruh rakan sebaya tu kuat

Masa aku kerja tu.Aku mengenali
insan yang minum arak,yang kaki clubbing,yang kaki pompuan pun ada,
yang isap ganja ngan dadah..
Semua tu aku kawan.

Tapi alhamdulillah...
Allah sayangkan aku.

Tapi masa kerja ni la aku mengenal erti hidup yang sebenar.
Kita sebenarnya mesti tahu hal ehwal semasa.
Lagi mengenai gejala sosial dikalangan remaja.
Kita bukan sekadar tahu mengenainya
tapi mesti tahu bagaimana ia mempengaruhi dan
bagaimana cara untuk mengelaknya.
Perkara itulah yang paling penting kerana
kita tak nak gejala tersebut menghantui kita.

Aku kerja kat situ tak lama.
Lebih kurang 3 bulan sahaja.
Aku berhenti bukan sebab kena buang.
Aku pekerja yang dedikasi tau.
Tak caye tanya tokey aku.Dia siap bagi peluang kat kau kalo aku nak kerja balik.
Tapi pengalaman 3 bulan aku rasa
dah cukup memberi pengajaran dan ilmu kepada aku
dalam menempuh hari mendatang.
Aku berhenti sebab aku dapat tawaran belajar di matrik.

Memang lar sedih sebab akan berpisah dengan rakan2.
Sebab rakan sebaya aku masih belum menerima tawaran belajar.
Aku lar orang pertama.
Tapi itulah dikatakan takdir.
Jodoh pertemuan ajal dan maut
Semua terletak ditangan Allah.

No comments:

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics