Followers

Tuesday, September 25, 2012

Alhamdulillah~

Salam korang..

 

Alhamdulillah atas rezeki Allah berikan kepada saya dan keluarga. Saya mula apply kerja sejak kembali bekerja selepas cuti bersalin melalui jobstreet. Sebabnya kalau ikutkan banyak tapi yang paling utama hanya satu iaitu bekerja di tempat yang lebih dekat dengan rumah baru kami di Antara Gapi.  Dan dalam masa yang sama dekat juga dengan rumah yang kami tinggal sekarang iaitu rumah mak mertua di Selayang. Lokasi pilihan tentulah di Rawang.

 

Saya apply kerja di Scomi sejak akhir bulan 7. Dan telah dipanggil untuk sesi interview pertama pada 07/Aug. Alhamdulillah, sesi interview saya dapat rasakan berjalan dengan cukup pancar dan pihak interviewer nampak berminat dengan saya. Tapi, mereka kata akan hubungi semula kalau saya shortlisted dalam masa 2 minggu. Mereka berpesan kalau nak tahu dengan lebih mudah, telefon sahaja. Dah melepasi 2 minggupun tak ada khabar berita. Hari-hari saya berdoa agar diberikan pekerjaan yang lebih baik dan lebih dekat dengan rumah baru kami. Dalam kepala memang dok fikirkan peluang di Scomi sahajalah kan. Tapi, harapan tinggal harapan sebab mereka langsung tak menghubungi saya. Sayapun bertindak nekad dengan menghubungi penemuduga saya itu. Rupanya Scomi belum shorlist kan lagi candidates untuk jawatan yang saya pohon itu. Maknanya ada harapan lagilah kan.

 

4/Sep petang boss saya tiba-tiba datang ke sebelah saya. Dia bertanya bila saya pergi interview? Rupanya dia mendapat panggilan daripada Scomi bertanyakan berkenaan saya. Saya memang meletakkan boss saya itu sebagai reference dalam resume. Alhamdulillah, akhirnya dapat juga berita daripada Scomi walaupun bukan direct kepada saya. Keesokannya, saya dihubungi HR officer yang merupakan salah seorang penemuduga pada sesi pertama untuk hadir ke sesi interview yang kedua pula. Interview dirancang pada 10/Sep pukul 9 pagi. Pukul 7.40 saya gerak daripada rumah, pukul 8.20 saya sampai di depan Scomi. Adoilah, awal pula saya sampai kan. Waktu kerjapun tak masuk lagi. Saya tunggu sampai pukul 8.45 baru saya check in masuk kawasan company itu. Nampaknya tiada masalah parking di kawasan itu. Parking lot sangat banyak. Saya boleh parking di mana-mana lot. Tiada reserve parking. Kiranya siapa cepat dia dapatlah kata orang kan.

 

Sepatutnya interview pukul 9.00 pagi tapi disebabkan HR Officer yang menguruskan interview tiba-tiba cuti kecemasan, interview saya hanya bermula pukul 9.40 pagi tanpa kehadiran HR. Saya di interview oleh 2 orang bakal boss saya. Rasa seperti di’serang’ bertubi-tubi. Tiada proper introduction, merekapun langsung tak perkenalkan diri masing-masing sampai saya tak tahu yang mana satu HOD. Dan saya langsung tak berkesempatan untuk bertanya sebab tiada Q&A session di akhir sesi interview. Memang sempoi habislah sesi interview 2nd time ini. Alhamdulillah, macam positif sahaja sebab mereka kata akan recommend saya untuk position tersebut kepada HR. Tapi, segalanya bergantung kepada keputusan HR pula yang hanya akan diketahui paling awalpun esok. So, bersabarlah lagi ye.

 

Seterusnya, pada keesokan harinya saya dihubungi oleh HR Officer yang menguruskan sesi interview saya sebelum ini. Dia telahpun emailkan Offer Letter tetapi dia suruh saya jalani Medical Checkup dahulu sebelum tender current job. Dan dia cadangkan saya buat Checkup esok petang selepas kerja. Dia sertakan juga surat untuk buat Checkup. Keesokan petangnya sayapun pergi buat Checkup. Result akan diketahui pada 18/Sep. 18/Sep sayapun hubungi HR Officer itu semula. Dia kata akan call lepas dapat result Checkup. Akhirnya pada 19hb saya mendapat panggilan keramat yang akan mengubah kehidupan saya. Saya diterima bekerja di Scomi Rail Bhd secara rasmi dan pada hari yang sama juga saya tender surat resign di SATO. 

 

Akhirnya dapat juga saya kerja di tempat yang dekat dengan rumah di Antara Gapi dan juga dekat dengan rumah tempat kami tinggal sekarang. Alhamdulillah sekali lagi. Syukur kepadaNya atas limpahan rahmat dan rezeki ini kepada kami sekeluarga terutamanya si kecil kami, Emir Ikhwan. Mama tahu ini rezeki kamu, Emir. Ok, itu sahaja saya mahu update. Bai!

1 comment:

Anonymous said...

Salam akak..

nak tanya masa interview dia tanya apa ja ? sbb saya nak attend interview 7hb may neh .

kerja mcm mana kat situ ? ok ?

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics