Followers

Saturday, July 9, 2016

Baby Ramadhan =)

Assalamualaikum..

Alhamdulillah hari ni 09-Jul-2016 genaplah usia si kecil anak bongsu (insyaAllah buat masa ini) 6 hari.. Pheww..baru 6 hari..Berkat doa semua orang gamaknya maka dia nak keluar melihat dunia sebelum Syawal menjelma. Tepat 3.49 pm , 29 Ramadhan maka lahirlah Umar ke dunia di Hospital Pakar Al Islam Kg. Baru. Kelahiran ke tiga baru diberi rezeki untuk melahirkan anak di hospital ini. Dulu masa anak pertama ada juga survey hospital ini tapi masa tu kewangan tak mengizinkan. Company tempat semua bekerja dahulupun hanya cover maksimum RM1500. 

29 Ramadhan..

11 Pagi..
Rasa macam perut sakit setiap 20 minit sekali. Masa itu tak menghiraukan sangat sebab ingat 'false alarm' sahaja. Tapi lama-lama sakit perut semakin kerap pula iaitu selang 15 minit.. Mula melipat kain yang dalam bakul. Menjemur pakaian yang baru dibasuh, membasuh botol susu anak-anak walaupun kena membasuh sambil duduk di kerusi di tepi sinki sebab tak mampu nak tahan sakit sambil berdiri. 

2.00 Petang..
Solat zohor walaupun sakit datang setiap 5 minit dah masa ini. Kejutkan suami ajak pergi hospital.
Kami sampai di hospital dalam pukul 2.50 Petang. Alhamdulillah jalan tak sesak sebab orang dah mula balik kampung untuk beraya sejak sabtu hujung minggu hari tu. 

3.00 Petang..
Di tolak ke tempat pemeriksaan guna kerusi roda. Setelah diperiksa bukaan dah 6 cm. Maka saya diminta menukar baju hospital dan diberikan ubat bontot untuk clearkan najis. Kemudian, saya sekali lagi naik kerusi roda dan ditolak ke labor room. Labor roomnya kecil sahaja tapi lengkap. Sekali lagi bukaan diperiksa dan bukaan dah 8 cm. Doktor pakar dipanggil. Saya diminta mengiring sebelum air ketuban dipecahkan doktor pakar. Lepas itu bukaan diperiksa semula. Dah full. Suamipun dipanggil. Suami duduk di bahagian kepala saya sahaja. Saya diminta baring terlentang dan posisi sedia untuk melahirkan. Ada tempat sangkut kaki dan juga tali untuk saya tarik semasa meneran. 

3.49 Petang..
Canggih dan memang berguna sungguh alat ini sebab Alhamdulillah dengan sekali teran keluar kepala baby diikuti anggota badan yang lain dalam satu contraction period (3 kali teranlah). Alhamdulillah segalanya berjalan lancar. Doktor kemudian mengeluarkan uri dan mengeluarkan lebihan darah beku dalam rahim sebelum menjahit. Doktor cakap sedikit sahaja koyak tapi dia jahit kemas. Saya dibius sebelum proses menjahit. Jadi saya rasa jahitan itu walaupun tak sakit. 

5.30 Petang..
Saya diberi minum petang di labor room. Lama juga kena duduk di labor room sebelum dipindahkan ke wad 4 katil pada pukul 6 petang macam tu. Alhamdulillah dapat juga menyusu baby pertama kali selepas hampir 9 bulan Aina menolak menyusu badan. 

Alhamdulillah selepas maghrib, saya dapat pindah ke wad kelas 1. Wad serorang. Kalau ikutkan tak best pun sebab husband tak tidur sekali. Dia singgah sekejap tengah malam sebelum pulang ke rumah mengurus anak-anak yang lain pada pukul 3 pagi. 

Esokannyapun pukul 12 baru dia datang membawa anak ke 2 kami Aina. Masa itu doktor dah sahkan boleh discharge cuma tengah menunggu pengesahan AIA sahaja. Dalam pukul 3 petang macam tu kamipun selamat discharge dan terus pulang ke Puchong sebab saya akan berpantang di Puchong. Maka bermulalah episod berpantang macam sendiri sebab serba-serbi kena buat sendiri kecuali bab menjemur kain di luar. Sesekali adik beradik mak dan ayah membantu menjaga Umar. Tapi bab menguruskan Umar, membasuh baju, memandikan Umar, memasak makanan pantang semua saya buat sendiri. 

Yang tak seronoknya bila melahirkan anak masa dekat-dekat raya ini ialah klinik kesihatan tutup lama. Jadi tak dapat nak melaporkan kelahiran. Nurse pun tak adalah datang melawat. Pendaftaranpun belum boleh dibuat. Dan mengurutpun hari ke 9 nanti. Huhu..

Ok lah. Itu sahaja buat masa ini. Babai..

No comments:

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics