Followers

Wednesday, December 12, 2007

Nak masak pe hari nih?

nDah lama x menaip dalam blog..
Hari ni aku teringin nak taipkan resipi masak2 aku kat sini..
Actually ni adalah resipi mak aku merangkap sifu aku..
Aku ni pelupa sikit..
So, aku terpaksa la menulis resipi nih..
Takut aku lupa..
huhu..
Resipi hari ni ialah..
Kurma daging..

minyak dalam 2 sudu besar..
Tumbuk kasar bawang putih 3 ulas, bawang merah kecil 6 ulas dan halia seinci..
Sediakan bunga lawang 2, buah pelaga 2, dan kayu manis 1.
Asam keping 3 yang kecil..
2 pack sernuk kurma..
Perah lebih kurang sebiji besar kelapa..
Sebiji bawang holland (kalo salah eja maafkan la yer) dipotong 6..
Potong daging dalam sekilo..
Garam dan (gula sedikit untuk org kelantan)
Ajinomoto sikit..

Tambahan..
kentang dipotong 8..
Cili besar dibelah 2..


Cara-cara memasak..

Panaskan minyak..
Masukkan bawang dan halia yang ditumbuk kasar..
Kacau hingga kekuningan..
Kemudian masukkan bunga lawang,buah pelaga dan kayu manis..
Kacaukan ia hingga naik bau..
Masukkan serbuk kurma 2 pack dan sedikit air..
Kacau sehingga warna awah jadi gelap sikit..
Kemudian masukkan daging..
Kacau sekali sekala..
masukkan juga bawang holland yang dipotong 6..
Biarkan air daging mengering sedikit..
Bila dah kering sikit air daging, masukkan santan..
kacau sikit2 dan biarkan panas sikit..
Bila dah agak panas, masukkan kentang,asam keping dalam 3 keping kecil..
Kemudian masukkan garam..(orang kelantan suka tambahkan gula sikit)..
Biarkan sehingga mendidih..
Bila mendidih, masukkan cili besar dan aji sikit..
Siap..
hehe..

No comments:

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics