Followers

Sunday, July 10, 2016

Hari-hari terakhir sebelum bersalin

Assalamualaikum..

Ini nak cerita sikit pasal hari-hari terakhir sebelum bersalin. Sepanjang minggu sebelum bersalin itu memang rasa confident sungguh yang saya ini akan bersalin lambat. Paling awalpun mungkin sehari dua selepas raya. Jadi memang confident pergi kerja sampai ke hari jumaat. Memang plan nak mula bercuti pada minggu raya. Maknanya dah merancang untuk MC pada hari Isnin dan Selalu sebelum raya ( Rabukan dah Syawal 1). Lepas itu kalau tak bersalin lagi, jumaat nak apply annual leave. 

Kalau ikutkan mula-mula memang nak sangat bersalin sebelum raya iaitu dalam bulan Ramadhan bulan mulia. Tapi bila dah dekat-dekat raya tu rasa macam kalau boleh nak bersalin lepas raya. Bolehlah nak merasa makanan raya dulu sebelum bersalin kan. Tapi Allah tahu apa yang terbaik maka disegerakan urusan bersalin di hujung Ramadhan. Tak perlu nak apply MC atau annual leave. Hari Isnin terus mula cuti bersalin. Kalau ikutkan saya akan masuk kerja semula hujung bulan 9 nanti. Tapi tengoklah macam mana kan. Alang-alang biarlah masuk kerja awal bulan. So, freshly start new quarter or quarter terakhir 2016. 

So, ada rasa sedih sikitlah sebab tak dapat nak merasa biskut-biskut raya yang sedap,ketupat rendang, tak dapat nak beraya ke rumah orang. Hari rayapun dok pakai kain batik. Nasib baik awal-awal raya ini tak ramai saudara mara yang datang. Tahun ini ramai yang balik Kelantan sebab ada kenduri kahwin sepupu saya. Kalau tak, hari raya pertama memang tak sah kalau tak penuh rumah kami dengan saudara-mara. Kamipun dah lama tak buat open house sejak mak dah tak berapa sihat ini. Nanti kalau ada kenduripun mungkin kenduri sambut menantu adik bongsu saya tahun depan. 

Tapi seronok dalam sedih sebab tahun ni beraya berlima. Kalau ikutkan memang cukuplah setakat ini sahaja. Rasa tak berapa sanggup nak lalui proses mengandung lagi. Memang mengandung kali ini cubaannya cukup besar. Dengan melayan kerenah hero heroin sedia ada, melayan morning sickness yang agak teruk sampai kandungan masuk 5 bulan. Dan juga kandungan yang membesar bagai juara lepas fasa 6 bulan pertama. Perut rasa macam besar sangat. Nak berjalanpun rasa dah tak larat.  Tak larat tu tak apa lagi tapi bila berjalan lebih sikit mulalah rasa perut cramp. Haaa.itu yang tak sanggup nak lalui semula kalau mengandung lagi. Tapi kalau Allah nak bagi rezeki lagi memang tak menolak dan redha sahaja.

Masa kandungan masuk ke 8 bulan, duduk lama-lamapun tak boleh sebab bila nak bangun itu susah sangat. Rasa sakit punggung dan peha macam tergeliat. Memang langsung tak boleh nak cergas. Bila dah duduk atas katil memang susah nak bangun. Kena berpaut di mana-mana baru boleh bangun. Bila ingat balik memang rasa macam kuatnya saya melaluinya. Lagi satu sejak mengandung memang anak saya yang kedua, Aina meragam. Setiap kali saya ada mesti nak berdukung sahaja sepanjang masa. Sampai hari-hari terakhir sebelum bersalin tu pun Aina nak berdukung. Cuma hari terakhir memang tak dapatlah nak melayan sebab sibuk melayan contraction. Huhu..

Oh ya lupa nak cerita. Hari terakhir bekerja ( jumaat tu) officemate buat suprise pula. Dorang panggil masuk meeting padahal meeting itu nak meraikan saya yang bakal bercuti bersalin. Dapatlah bunga segar, belon berhelium dan juga voucher ONECARD. Tak sangka ada juga sambutan walaupun masa tu bulan puasa. Kalau bukan bulan puasa mesti ada jamuan sekali. Tapi apa nak buatkan. Hehe..



Oklah. Itu sahaja cerita kali ini. Bai..

No comments:

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics