Followers

Tuesday, July 19, 2016

Berpantang Hari ke 17

Assalamualaikum..

Alhamdulillah hari ni masuk 17 hari usia si kecil Umar Uwais. Nama Umar ni dah 2 kali ditukar sebelum rasmi di dalam sijil kelahiran sebagai Umar Uwais pada hari kelahirannya yang ke 8. Itulah akibatnya bila anak lahir sebelum cuti panjang. Alkisahnya Umar ni dilahirkan hari Isnin petang. Hari selasa petang baru dapat keluar hospital. Hari Rabu dan Khamis dah raya. Lepas itu kerajaan pula bagi cuti peristiwa pada hari jumaat. Sudahnya segala urusan pendaftaran dan melapor diri di klinik kesihatan hanya dapat dilakukan pada hari Isnin berikutnya. Pergghhh..lama sungguhlah kan.
Urusan mengurut untuk mamanyapun hanya bermula pada hari ke 10. Buat 3 hari sahaja. Budget bulan ni lari sikit sebab raya kan. Adalah berbelanja sikit untuk raya walaupun last minutes tak dapat nak berayapun. Mama ada beli bahan untuk buat kuih raya, membeli carseat baru untuk aina dan membeli baju raya aina sepasang. Mama juga ada membeli barang-barang keperluan untuk breastfeeding nanti. Ostematrik shaklee, set berpantang dan barang basah untuk lauk pantangpun beli lepas dah bersalin. Rasa macam tak ready langsung kali ini walaupun kalau diikutkan memang patut dah ready semua tu. Huhu. Nasib baiklah husband kerja sendiri sekarang. Kalau tak susah juga dia nak curi masa membeli set berpantang dan ke shaklee branch.
Tapi memang rasa tak best berpantang kali ni. Sebab rasa dah tak macam princess. Semua benda kena buat sendiri walaupun tengah berpantang dan walaupun berpantang di kampung. Cuma meriah sikit la lagi-lagi bila hujung minggu dan ada orang yang boleh layan Aina berkawan iaitu kakak Aliya. Kakak Aliya ke sekolah tadika sampai pukul 11 pagi sahaja. Lepas tu dia dah boleh geng dengan Aina di rumah. Kalau di rumah sendiri mahu berkepit sahaja dengan mamanya sepanjang masa. Walaupun adik sudah lahir, perangai manja dia tetap sama. Yang tu lemah sikit mamanya nak layan lagi-lagi semasa pantang. Masa Kak Suri mengurut, dia kata peranakan lari sikit kedudukan.Mungkin berpunca daripada mendukung Aina masa awal berpantang. Tak adalah dukung lamapun. Sekadar angkat untuk naikkan dia ke bilik sahaja. Ada step pula antara bilik dengan ruang tamu. Sekarang Aina dah pandai naik dan turun sendiri. So, dah tak perlu angkat dia dah. Memang lepas mengurut terus jaga betul-betul supaya peranakan tak lari.
Hari-hari pakai bengkung sebab tak sabar nak kurus semula. Wakaka..tak tahulah boleh kurus ke tak kali ni. Harap-harap dapatlah kurus semula. Cuma masalah sekarang ni jadual pam ke laut. Sehari dapat marmet sekali je petang. Sehari dapat 3 oz je. Kena minta suami bawa pemanas susu dan juga sabun untuk basuh botol. Kalau tidak susah juga nak train baby minum botol. Stok setakat ni pun baru ada dalam 15 oz untuk 5 kali minum sahaja. Syukur. Lepas ni kena fikir cara nak kumpul stok. Bila nak pam susu. At least kena pam 2 kali sehari. Kena fikir lagi satu masa yang konsisten untuk pam setiap hari Mungkin waktu pagi. Masalahnya, sekarang ni tidur lambat saja sebab Aina tak nak tidur. Sudahnya pukul 10 pagi baru keluar bilik.
Apapun doakan saya berjaya breastfeeding anak sampai 2 tahun. Berjaya ajar baby minum susu ebm dalam botol dan berjaya untuk kurus semula. Yeay!
Ok tu sahaja kali ni. Bai..

No comments:

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics