Followers

Friday, February 25, 2011

February 2011 penuh dugaan - Part 1

Salam korang!

Hmm, bulan 2 ini memang banyak dugaan yang saya hadapi. Alhamdulillah walaupun kadang-kadang rasa tertekan tapi tak lah seteruk mana. Kena banyak fikir positiflah kan.

First sekali, kesihatan

Terus terang cakap, apa yang saya hadapi ini tidaklah seteruk waktu di sekolah dulu. Saya ini memang ada masalah dengan 'darah'. I mean bukan takut tengok darah tapi darah saya ini mudah sangat terkena jangkitan. Tapi masalahnya jangkitan itu bermusim. Setakat ini, sudah 3 kali saya terkena. Mula-mula masa saya sekolah rendah. Masa darjah 1 kalau tak silap. Saya pergi sekolah dengan kaki berbalut sampai atas lutut. Dah maca orang accident simen kaki pula gayanya. Hari-hari kena rendam kaki dalam air ungu (iodin). Berbulan-bulan jugalah nak tunggu sembuh.

Then, saya kena jangkitan semula bila mula tinggal di asrama. Tak tahulah apa puncanya,mungkin pemakanan dan jua persekitaran. Jangkitan kena pada kaki sahaja. Bawah buku lali. Tapi still pernah pergi sekolah dengan kaki berbalut. Tapi tak lama. Lepas sebulan sudah sembuh. Masa itu saya di penghujung tingkatan 4. Saya teringat sebab ada orang sound sebab saya sebagai pengawas pelatih masa itu tapi tak pakai kasut pergi sekolah.

Dan sekali lagi kira-kira 10 tahun kemudian, saya terkena balik jangkitan yang sama. Puncanya ialah kudis buta. Tak tahulah sayaberjangkit dengan siapa tapi kesan dariapda kudis buta itulah yang menyebabkan berlaku jangkitan. Dan sekali lagi ia berlaku di tempat sama iaitu di kaki kanan. Pergi klinik 3 kali tak jalan, last-last saya kena refer hospital. Sebenarnya, ubat terbaik saya ialah mengawal makan. Tak boleh makan makanan yang ada ayam dan seafood (seafood yang boleh dimakan cuma ikan selar kuning sahaja). Saya boleh makan ikan sungai dan daging sahaja selain daripada sayur, ubi dan buah. Kalau makanan berasaskan kacangpun tak boleh.
Kalau tak, akan naik gelembung-gelembung di tapak kaki yang berisi air bisa.

Ahamdulillah, selepas mengamalkan makan secara sihat, jangkitan dah makin kurang dan gelembung-gelembung dah makin surut. Isk2, esok dah nak pergi vacation Family Day. Mesti kena sembuh cepat ok! Chaiyok!Chaiyok!

Er..cerita pasal kesihatan sahaja dah cukup satu entry. So, nantilah pula saya sambung cerita pasal dugaan lain pula ye.

k, bai!

No comments:

Blog Pasal Shaklee lah~

Related Posts with Thumbnails

Dah menjadi sejarah~

Web Analytics